At føre sig frem som tandlæge eller ej

26 July 2019 Anders Lundtang Hansen

editorial

Alle former for arbejde er afhængigt af, at man kan finde ud af at sælge sig selv eller ej.

Nogle produkter har altid et klientel og sælger næsten sig selv, såsom almindelige dagligvarer og den service, en bedeman yder.

Andre varer er så nye, at man er nødt til at forklare folk om dem og give dem en indførsel i, hvorfor de reelt har brug for dem. Den slags kræver en masse PR-kampagner og videre.

Så er der også de ting, som de fleste af os har hørt om og kender til og nok også har besøgt tit, hvor man kan få dårlig samvittighed over, at man ikke er der nok: en tandlæge.

Man behøver jo dårligt forklare, hvorfor det er vigtigt at gå til tandlæge. Den slags skal man kun fortælle små børn, hvorfor de også kan gå til tandlæge gratis, så de forhåbentligt forsætter den tendens med god tandhygiejne, når de bliver voksne og skal betale selv for ydelsen.

Dette medfører, at man måske som tandlæge skal gøre endnu mere opmærksom på sig selv, hvis man bor et sted, hvor man statistisk kan se, at ikke nok mennesker går tit til tandlæge.

Man kan lave tilbud, lave reklamer eller komme ud til messer og konferencer, hvor der er et bredt publikum, for at gøre opmærksom på sig selv.

Det kræver faktisk bare en lille stand i et indkøbscenter, så er der opmærksomhed.

Så er der de tandlæge, der føler, de er de bedste og måske har rigeligt med kunder, men de kan lide at føre sig frem og understrege dette, hvilket kan være lidt farligt i et land som Danmark, hvor vi opererer med jantelov.

Det bedste vil være, at man lader alle komme til fadet, for hvorfor ikke udføre sit arbejde bedst muligt end at være den tandlæge, der tilraner sig fleste kunder?

More articles