Dårlig onboarding koster virksomheder mange penge

20 February 2018 Emilie Jacobsen

editorial

Når I har travlt i virksomheden, og særligt hvis I ofte får mange nye medarbejdere, kan det være fristende, at I springer det med at lave et ordentligt onboardingforløb for jeres nye medarbejdere over. Særligt, hvis de kommer med erfaring fra en anden stilling, kan det være fristende, at I bare giver den nye medarbejder en hurtig introduktion og så ellers går tilbage til jeres eget arbejde. Men det er en rigtig dårlig ide, og det kan komme til at koste jer mange penge i det lange løb. 

Hvis en medarbejder ikke bliver taget godt imod med et godt onboarding forløb, stiger risikoen for, at de stopper igen efter kort tid markant. Faktisk er det hele 20 % af alle nyansatte, der forlader deres nye job efter bare 45 dage. Det er særligt dem, der ikke føler, at de er blevet sat ordentligt ind i deres arbejdsopgaver, der ikke har lyst til at blive i virksomheden. Hvis der er blevet taget godt imod en medarbejder med et omfattende onboardingforløb, vil medarbejderen være meget mere loyal over for virksomheden. Det gør, at I får glæde af medarbejderen i meget længere tid. 

Det er dyrt for jer at hyre nye medarbejdere, og det er dyrt for jer, når en medarbejder stopper. Selvom onboarding koster penge, er det derfor nogle penge, der er givet rigtig godt ud. Ikke mindst fordi erfarne medarbejdere typisk er med til at tjene flere penge til virksomheden, end nye medarbejdere er. Det vil derfor være en kæmpe fordel for jer, at I kan holde på jeres medarbejdere så længe som muligt. Og der er onboarding altså en del af løsningen. 

Prøv at forestille dig, at du for eksempel får arbejde som sælger, og at du så bare får en salgsmanual, en computer og en telefon og så ellers skal gå i gang med at sælge. Der er det rigtig rart at være blevet sat noget bedre ind i tingene i virksomheden. Det kan for eksempel være rart at høre, at I godt ved, at medarbejderen nok ikke kan sælge helt så meget i starten. 

Der findes i dag en række virksomheder, der kan hjælpe jer med at sammensætte et godt onboardingforløb. Det kan være rart for jer at sparre med nogle eksperter på området, så I virkelig får et forløb, der passer til jeres virksomhed. I kan for eksempel prøve at se på en virksomhed som dedikation.dk, hvis I overvejer at få hjælp til et godt forløb. 

More articles