Gensidigt samarbejde ved kloakarbejde

28 August 2019 Anders Lundtang Hansen

editorial

Pst, vil du lige have en finte til at gøre dit arbejde som Kloakmester i Skive og sådan set andre steder i landet en del nemmere for dig?

Du vil jo gerne have, at dit firma får stor omtale, så du kan få en del kunder i butikken, men du ved også, at det koster mange penge at få fremstillet og eksekveret en planlagt reklamekampagne i de relevante medier, så de rammer fleste muligt, ikke sandt?

Det er ganske korrekt, og man kan jo ikke altid være så heldig, at ens firma tilfældigvis bliver omtalt i medierne, uden man har betalt for det, så man fik lige gratis reklame.

Men faktisk findes der en løsning, så strækker sig helt tilbage til de gamle handelsaftaler af den første slags, der blev givet håndslag på, og videre til de moderne bloggere og såkaldte influencere:

Man indgår samarbejde og/eller hjælper hinanden med at omtale nogle produkter, som måske ikke har en direkte relevans, men som alle har brug for.

Et eksempel er, at dit kloakfirma i Skive søger flere kunder bredt over landet, så en elektronikvirksomhed indgår et samarbejde med dig, hvor de reklamerer for dig, mens du reklamerer for dem.

Det kan både være subtilt med at have genstande med deres logoer stående på billeder eller lignende, eller man direkte opfordrer til at benytte hinanden, fordi man fik en god ydelse hos hverandre, da man prøvede hinanden af.

Som nævnt kan det være på områder, hvor der er et naturligt overlap mellem, hvad man laver, men hvor man ikke er direkte konkurrenter, eller man netop er så forskellige, at man vil forsøge at lokke kunder til fra hinanden, uden det går udover hinandens indtægter.

Det kan være svært at udvælge den slags firmaer, men det er bestemt ikke umuligt, dog skal det gøres med omtale, så man blive associeret med nogle, man kan stå inde for.

More articles