Læs om Black Friday her med baggrund og betydning

21 November 2019 Anders Lundtang Hansen

editorial

Hold tungen lige i munden, for vi starter med en baggrundsforklaring og en sammenligning med, hvad Black Friday er for en størrelse.

Man kan nemlig altid regne ud, hvornår Black Friday den falder: Det er fredagen efter Thanksgivnng i USA, hvilket er det samme som den førstkommende fredag efter den fjerde torsdag i november.

Den bliver mange steder sammenlignet med begrebet Boxing Day, som man kender det fra mange engelsktalende lande, selvom udtrykket ikke er så udbredt herhjemme i Danmark (endnu), men det er den første dag efter julen – ofte den 26. december – hvor butikkerne atter holder åbent.

Her skal folk have byttet julegaver, de skal købe ind til familiemiddage og gøre klar til nytår.

Men på sin vis man kan mere sige, at Black Friday minder om januarudsalget i den forstand, at her er fællesnævneren det samme: at der skal sælges en hel del ting.

For begyndelsen til Black Friday startede med, at man ville sætte skub i amerikanernes julehandel, da de nu ikke længere fokuserede på Thanksgiving, så man igangsatte simpelthen det kommende julesalg i slutningen af november med gode tilbud.

Den tendens har så udviklet sig, så butikkerne forsøger at overgå hinanden i gode tilbud, og gerne skal de tilbud være så gode og vildt billige, at butikkerne ikke vinder meget af salg her, men håber på at skabe et godt omdømme for dem selv og være bedre end konkurrenterne.

Alle butikker er jo vilde med salg, så den tendens har hurtigt bredt sig til ret mange andre dele af verden, hvor Black Friday især har vundet indpas i Danmark i de seneste par år, hvor man også har set et begreb som Singles’ Day de sidste år blevet større i Danmark.

Igen er hovedpunkterne de samme: Der skal laves et salg af varer.

Hvis du stadig undrer dig over “Hvad er Black Friday?” så kan du klikke på det link og finde inspiration om emnet.

More articles