Når man skal møde sine medarbejdere i øjenhøjde ved gulvafslibning

21 August 2019 Anders Lundtang Hansen
image

editorial

Hvem kan egentlig lide stor bureaukrati og lange kommandoveje?

Det er nok de færreste, der kan lide det, men nogle gange bliver det desværre nødvendigt, så man ved, at information kommer korrekt frem og tilbage i henhold til paragrafferne, og hvordan man ønsker at kommunikere internt og eksternt.

Dette ser man blandt andet ved større firmaer, men alle firmaer har jo været helt små på et tidspunkt, hvor alle medarbejdere kendte hinanden, og selv rengøringskonen var på fornavn med chefen, som man måske mødtes med efter fyraften.

Man var en sammentømret enhed, og når man så voksede sig stor, så vil man som chef gerne bibeholde den følelse, men det er svært i tempoet med, at firmaet ekspanderer, og man hele tiden som chef har travlt.

Så kan det være svært at møde alle medarbejdere, der er fordelt ud på alle de underafdelinger i landet og udlandet, som man har, selvom man ønsker dette.

Et eksempel kunne være, hvis man er et lille gulvafslibningsfirma, der startede ud med at lave gulvafslibning i Roskilde, og så er det blevet meget større, så man nu påtager sig opgaver over hele landet og har planer om også at erobre markedsandele i de nærmeste lande.

En metode til at blive ved med at komme kollegaerne ved og se dem i øjnene helt ned til den nyansatte lærling, der tager ud og sliber gulve ned for første gang, er at komme ud med jævne mellemrum på de forskellige afdelinger.

Ikke for at inspicere, men for at hilse på medarbejderne, så de ansatte kan få en fornemmelse af, hvordan ens chef er, så man kan få sat bevægelser og lyd på stemmen på den person, man måske ellers kun har set billeder af.

Dette bør man gøre med jævne mellemrum, da det er virksomhedens fællesskabsfølelse, der er på spil her, og det trods alt vigtigt at pleje denne som noget af det ypperste for at få firmaet videre til næste niveau. 

More articles